Vyvarujte se nejčastějších chyb při hubnutí

25.07.2015 15:35

Rozhodla jste se vydat na cestu za svým snem o štíhlejším, zdravějším a pevnějším těle a chystáte se zařadit do vašeho denního harmonogramu i nějaké to cvičení a sport? Pak mimo jiné pečlivě vybírejte aktivity, kterým se budete věnovat. Ne každý druh pohybu je pro vaši tělesnou konstituci vhodný, mohl by vám dokonce přivodit újmu na zdraví.


Když si vytyčíme nějaký větší cíl, jako je například výraznější redukce váhy, často děláme tu chybu, že se do toho pouštíme zhurta. Typická situace: do teď byl vaší nejoblíbenější volnočasovou disciplínou “ležing“ a “gaučing“ a pokaždé, když vás někdo naštval, zaběhla jste si pro něco do cukrárny na ukonejšení nervů. Avšak nyní máte onu lákavou vidinu utuženého a krásného těla, a proto naskočíte na rotoped a neslezete z něj, dokud nebude alespoň o pět kilo lehčí. Přepálit start není rozumné už jen proto, že byste se záhy unavila a skončila ve starých zajetých kolejích. Lepší bude, vyjdete-li z reality a zohledníte váš nynější životní styl. Podle toho si velký cíl rozdrobíte do několika menších met, dosažitelných v krátkodobém horizontu.


Chce to důmyslný plán
 

Vylézt schody do prvního patra pro vás představuje téměř olympijský výkon, zadýcháváte se i při zavazování tkaniček a památka na poslední pravidelné sportovní vyžití se datuje do dob povinného školního tělocviku? V tom případě si dejte obzvláště záležet na tom, abyste fyzickou aktivitu do svého života začlenila pomalu, postupně, ale jistě. Možná se zdá, že to není nic pro vás, ovšem každý pohyb je lepší než žádný. Vymýšlení tréninkových plánů však není snadná věc a ne každý si může dovolit platit si osobního konzultanta. Naštěstí existují i jiné, dostupnější možnosti.


„Už léta marně bojuji s přebytečnými kily, která mě doslova tíží po zdravotní i estetické stránce. Mám velkou rodinu, peněz proto není nazbyt. Osobní trenér a výživový poradce tedy nepřichází v úvahu,“ svěřuje se čtyřicetiletá maminka tří dětí Věra z Liberce. „ Velkou inspirací a zároveň praktickým pomocníkem mi je projekt na podporu zdraví a kondice Zdraví jako vášeň. Zaštiťuje ho Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, u níž jsem vedena, a právě tam čerpám návody na propracované několikaměsíční cvičební plány,“ dodává.“ Není důležité mít přístup k neomezeným zdrojům, mnohem větší umění je dokázat si poradit v rámci možností.
 

Sportování vhodné pro baculky
 

Pokud máte vyšší nadváhu, je nesmírně důležité vybrat si vhodnou aktivitu, abyste zbytečně nezatěžovala už tak zkoušené tělo. Absolutně nevhodné jsou sporty založené na rychlosti a hbitosti (míčové hry, jízda na kolečkových bruslích) i ty, kde tělo ztěžka dopadá na tvrdý povrch (běh, skoky). Vlivem nadváhy je navíc snížena schopnost koordinace pohybů a stability, šlo by vám to proto hůře. Nejvhodnější je naopak chůze, která beztak platí za nejpřirozenější a nejzdravější pohyb člověka. 

 

Zdá se vám to nedostatečné? Jste na omylu, svižné, dynamické chození vám za daného tělesného stavu prokáže nejlepší službu. Kalorický výdej můžete ještě zvýšit například hůlkami nordic walking. Stejně tak ideální jsou fyzické činnosti, při nichž nepracujete s celou váhou, ale jste „odlehčená“. Jedná se například o plavání, aqua aerobic, pilates nebo třeba jízdu na kole či rotopedu, kde velká část hmotnosti spočívá na sedátku.

 

Doporučené vybavení

 

Než odhodlaně najedete na nový životní styl, nezapomeňte si pro něj také pořídit kvalitní výbavu. Základem je funkční oblečení z kvalitních, prodyšných materiálů, speciální spodní prádlo a pevná obuv.
 

Se změnou životního stylu Vám mohou pomoci i některé publikace, o kterých jsme psali v článku Knihy pro zdraví i lepší životní styl.