Výsledky průzkumu - jak podle žen nakupují muži

13.04.2012 09:52

(KHAV) V únoru 2012 jsme realizovaly krátký internetový průzkum na téma Jak nakupují muži (podle žen). Některé zajímavé výsledky, které z průzkumu vyplynuly, respondentky průzkumu okomentovaly dle svých vlastních zkušeností.

 

Hlavní otázky:

  • Jak a co nakupují muži pro sebe
  • Co nakupují muži pro ženy
  • Co nakupují ženy pro muže

 

Většinové společné znaky respondentek průzkumu:

  • většina respondentek pracuje v Praze a okolí, ostatní až na pár výjimek působí ve velkých českých městech
  • všechny mají minimálně středoškolské vzdělání, většina je vzdělaná vysokoškolsky
  • téměř všechny pracují na manažerské nebo samostatné odborné pozici, případně jsou to podnikatelky
  • všechny respondentky byly osloveny přes profesní sociální síť Linked-in, nejednalo se tedy o plošný anonymní průzkum
  • celkem odpovídalo 192 žen

 

Než se začtete do podrobností, ráda bych Vás upozornila na jeden velmi zajímavý dárek, kterým by jedna respondentka ráda obdařila svého partnera: letenkou na Venuši, aby se naučil porozumět ženám :-) Myslím, že kdybychom v průzkumu takovou možnost původně uvedly, tak by na ni možná kliklo vícero z nás ;-) A teď vážně... jak tedy naši partneři nakupují?

 

Vaše názory na nákupy mužů (a pro muže)....

Některé zajímavé výsledky, které z průzkumu vyplynuly, okomentovaly respondentky průzkumu:

  • Ivana Prosecká - Finance Director Central Region Easter Europe ze společnosti Johnson & Johnson
  • Dagmar Havlová - Executive Assistant Europe ze společnosti Hill's Pet Nutrition
  • Zuzana Krausová - Product Manager ve společnosti Citibank Europe
  • Eva Vašková Čejková - jednatelka společnosti ConPro a Ženy s.r.o.

 

Celá polovina účastnic průzkumu v době odpovídání na otázky ještě netušila, čím velkým svého partnera letos obdaruje.

Ivana Prosecká: Já nakupuji spíše spontánně, dárky neplánuji dlouhodobě.

Dagmar Havlová: Myslím, že ženy v rámci své podstaty "sběratelky" (vs.muž lovec) nakupují spontánněji než muži už jen z důvodu toho, že mají radost, že ulovily něco, co se může hodit, je levné, levnější, či výhodné a může být potřebné. Na pravidelných sedánkách s kamarádkami zjišťuji, že když na toto téma narazíme,tak následuje většinou přestřelka, co kde která ulovila a měla z toho radost. V rámci významnějších oslav, událostí, atd, tak je to spíše plánovité, to by souhlasilo i s muži, přestože oni tomu dle mého zas takový důraz nepřikládají, pokud se opravdu nejedná o nějaký jejich zlomový okamžik, kde čekají zásadní reakci od ženy (zásnubní prstýnek,výročí... pokud o něm vědí :)

Zuzana Krausová: Já také nakupuji spíše spontánně, pouze k nějaké příležitosti.

 

Obecně se ženám líbí styl oblékání jejich partnerů a nemají ke vkusu partnera výhrady.

Ivana Prosecká: Veškeré oblečení svému muži kupuji, samozřejmě za jeho účasti.

Dagmar Havlová: Rozhodně se jedná o určitý druh symbiózy žití, takže ženy dost často podněcují ke stylu, nakupují-darují, pomáhají, vydupají či nařídí :)

Zuzana Krausová: U mě je to tím, že víceméně oblečení svému partnerovi kupuji sama.

Eva Vašková Čejková: Naštěstí jsou ty tam časy, kdy jsme i v Poslanecké sněmovně mohli vídat zelené ponožky v sandálech. Styl a image mužů je stále lepší a na vyšší úrovni. Celkově bych řekla, že nejenom muži, ale i my ženy jsme si uvědomily, že náš vzhled je důležitý. Ale pravdou zůstává, že ne každý muž to má „v sobě“, a proto dámy nezapomínejte, že občas je potřeba pánům přeci jenom pomoci :-)

 

Podle odpovědí účastnic průzkumu celá jedna desetina mužů nemá žádné rozmary.

Ivana Prosecká: Můj muž opravdu nemá žádné rozmary.

Dagmar Havlová: Myslím, že dost mužů své rozmary mají, ale nechávají jim volný průchod, když nejsou v přítomnosti žen. Doma jsme řešili zásadní problém před přestěhování do rodinného domku - sbírání DVD a knih s kovbojskou tématikou - záležitost, které já nepřikládám absolutně žádný význam, ale vím, že pro partnera to byly chvíle vzpomínání na zemřelého otce... V novém domě má svoji vlastní místnost s počítačem, obrovskou knihovnou na svá vyrovnaná DVD a knihovnu na své knihy. Jeho chvilkové rozmary, kdy si nutně musí zkouknout film a zahrát hru na počítači (podotýkám není to přehnané), zavře se do svého království, když něco chci, tak ťukám (nebo vyhrožuji odpojením pojistek :) Ale funguje to.

Zuzana Krausová: Záleží na vztahu a vyzrálosti ženy. V mém případě jsem tolerantní a podporuji partnera v jeho zálibách, které nepovažuji za rozmary.

 

I když značná část respondentek odpověděla, že jejich partnerovi záleží na tom mít co nejlepší domácí elektroniku, dopřeje mu ji jako dárek letos jen velmi málo žen.

Ivana Prosecká: Myslím, že je chceme rozmazlovat něčím, čemu rozumíme lépe než muži, což z mého pohledu určitě není elektronika.

Dagmar Havlová: Pro muže (zapálené na toto téma) je důležitá investigativní část této aktivity před pořízením. S tím taktéž spojená sofistikovaná diskuze v rámci smečky o tom, co je dobré, není, co je nadupané (ať je to megabajt, kapacita paměti, výkon, koně, cokoliv). Partner toleruje nákup elektroniky partnerkou ve chvíli, kdy jí na nákupním (vánočním) seznamu dá na výběr z čeho vybírat... Partnerka se má taktéž čeho chytit. Na Vánoce jsem takto objednávala jakýsi kus drátu k televizi a až do Štědrého dne jsem nevěděla k čemu to slouží. Že je to super vychytaná anténka k televizi mně nijak nerozhodilo :) Tímto v jeho tajemné komnatě našeho domu přibyla možnost sledování TV na jeho počítači, abych ho pořád neotravovala sledováním čt24 při žehlení :)

Zuzana Krausová: Hlavně proto, že si muži elektroniku raději vybírají sami, protože tomu lépe rozumi :-)

 

Většina žen by své partery obdarovala odpočinkovou nebo poznávací cestou, ač na cestování nejvíce záleží minimální počtu partnerů z řad účastnic průzkumu.

Ivana Prosecká: Pořídila bych mu poznávací cestu, protože bych ráda dostala na čas muže z domu.

Dagmar Havlová: Záleží na délce vztahu a intenzitě času, jak spolu partneři jsou. Cestování je možnost být spolu, popovídat si, něco prožít a uniknout každodennímu shonu.

Zuzana Krausová: Ženy chtějí cestovat s muži, protože chtějí využít jiné atmosfery než té uspěchané a více si užít sami sebe.

 

Žádná žena neuvedla, že dopřeje muži jako dárek drahý alkohol, i když současně "přiznala", že to je jedna z věcí, na které si její partner potrpí.

Ivana Prosecká: Já dopřávám svému muži drahý alkohol pravidelně - převážně kvalitní whisky, protože ji má rád a umí ji ocenit.

Dagmar Havlová: Obávám se, že je to obava z případného alkoholismu, ženy obecně alkoholu neholdují, proto asi tento druh dárku neocení, ale měly bysme si uvědomit, že i toto může být rozmarem našich partnerů - vlastnit drahou, kvalitní flašku něčeho "mužského", s čím se můžu pochlubit mezi chlapy... Vím, že žena pak v očích kamarádů stoupne o stupýnek výš...

Zuzana Krausová: Možná, že alkohol ženy raději darují tatínkům / tchánům. Myslím si, že sami muži v našem věku (cca 30-40) se necítí tak staří, aby dostávali od partnerek alkohol, byť drahý.

 

Děkuji všem za účast v průzkumu i za zajímavé názory!

Hezký den všem, Katka Havlová

 

Podrobné výsledky průzkumu

1) Na čem Vašemu partnerovi z pohledu nákupů nejvíce záleží? Co chce mít nejlepší?

domácí elektronika (tv, video, audio, počítač) 20 %
jídlo (kvalitní potraviny, dražší alkohol)    16 %
sportovní vybavení nebo oblečení    14 %
komunikační nástroje (ipad, mobilní telefon)    11 %
auto    10 %
nemá žádný podobný rozmar    10 %
image doplňky (hodinky, brýle)    9 %
volnočasové nebo společenské oblečení    5 %
všechcno chce co nejlepší si může dovolit    3 %
cestování    1 %

 

2) Co byste dopřála svému partnerovi, i kdybyste ho v dané aktivitě nechtěla dlouhodobě podporovat, ale pro jednou mu chtěla udělat velkou radost?

odpočinkovou nebo poznávací cestu

(cesta kolem světa, exotický pobyt v luxusním hotelu)

30 %

vstupenky na nevšední akci

(koncert světové kapely, mistrovství světa ve fotbale, finále Wimbledonu)

22 %

adrenalinový zážitek

(skok padákem, pilotování ultralightu nebo formule)   

12 %

kulinářský zážitek

(večeři v luxusní restauraci, ochutnávku vín či exotických specialit)  

10 %

sportovní vybavení nebo zážitek

(snowboard, členství v golfovém klubu, kurzy potápění)  

8 %

elektronickou hračku

(chytrý mobil, čtečku, wii nebo podobně pokročilou počítačovou hru)   

8 %

oblečení či módní doplňky

(značkové oděvy, košili s monogramem, manžetové knoflíčky s diamanty)   

4 %

můj vlastní fotoportrét

(umělecký, romantický, erotický)   

4 %

můj partner si na nic z toho neptrpí

(rozhodně bych ho v ničem z toho nepodporovala)

2 %

alkohol nebo kuřácké potřeby

(dvacetiletou whisky či archivní víno, kubánský doutník nebo dýmku)   

0 %

 

3) Co Vašemu partnerovi patrně nejspíš letos dáte? Dopřejete mu nějaký velký dárek?

zatím nevím    50 %
letos nic velkého neplánuji    26 %
Konkrétní odpovědi - viz pod tabulkou 24 %

Konkrétní plánované dárky:

  • golfové vybavení
  • indoor skydiving
  • fotoportrét
  • letenku (cestování)
  • sadu ručního papíru s osobním logem
  • wellness víkend se sportovními aktivitami
  • relax

(některé odpovědi se opakovaly vícekrát, shrnula jsem je po skupinách)

 

Pár zajímavostí:

  • dítě, syna
  • letenku na Venuši, aby se naučil rozumět ženám
  • plánujeme začít stavbu domu, to bude společný dárek

 

4) Co myslíte, že by dal on Vám, kdyby Vám chtěl udalat mimořádně velkou radost?

odpočinkový výlet, dovolenou, relax víkend   58 %
šperky   22 %
něco pěkného, drahého, luxusního na sebe    10 %
něco jiného     8 %
peníze, ať si pořídím, co sama chci    2 %

 

5) Ženy často nakupují či vybírají oblečení pro svého partnera, pomáhají mu při nákupech, ale někteří muži nakupují své oblečení sami. Jak je na tom ten Váš - myslíte, že zná svou konfekční velikost?

určitě zná velikost bot, košile i kalhot    72 %
nejspíš (určitě) svou velikost nezná, nechá si vždy poradit    16 %
nevím, zda si velikost košile nebo kalhot pamatuje    10 %
nemá konfekční velikost, kupuje specializované oblečení nebo šije na míru    2 %

 

6) Líbí se Vám, jak se Váš partner obléká? Vyhovuje Vám jeho styl, volba barev, vzorů a střihu?

partner má dobrý vkus a styl jeho oblékání se mi líbí    48 %
naprosto mi to vyhovuje, protože jeho oblečení převážně vybírám nebo kupuji já    34 %
oblečení mého partnera nijak neřeším, je to jeho věc    8 %
myslím, že by se na tom dalo zapracovat, ale sama se v tom angažovat nechci    6 %
styl oblékání mého partnera mi moc (vůbec) nevyhovuje, ale on je svůj a nedá si to vymluvit    2 %