Výsledky průzkumu - jak podle žen nakupují muži
(KHAV) V únoru 2012 jsme realizovaly krátký internetový průzkum na téma Jak nakupují muži (podle žen). Některé zajímavé výsledky, které z průzkumu vyplynuly, respondentky průzkumu okomentovaly dle svých vlastních zkušeností.
Hlavní otázky:
- Jak a co nakupují muži pro sebe
- Co nakupují muži pro ženy
- Co nakupují ženy pro muže
Většinové společné znaky respondentek průzkumu:
- většina respondentek pracuje v Praze a okolí, ostatní až na pár výjimek působí ve velkých českých městech
- všechny mají minimálně středoškolské vzdělání, většina je vzdělaná vysokoškolsky
- téměř všechny pracují na manažerské nebo samostatné odborné pozici, případně jsou to podnikatelky
- všechny respondentky byly osloveny přes profesní sociální síť Linked-in, nejednalo se tedy o plošný anonymní průzkum
- celkem odpovídalo 192 žen
Než se začtete do podrobností, ráda bych Vás upozornila na jeden velmi zajímavý dárek, kterým by jedna respondentka ráda obdařila svého partnera: letenkou na Venuši, aby se naučil porozumět ženám :-) Myslím, že kdybychom v průzkumu takovou možnost původně uvedly, tak by na ni možná kliklo vícero z nás ;-) A teď vážně... jak tedy naši partneři nakupují?
Vaše názory na nákupy mužů (a pro muže)....
Některé zajímavé výsledky, které z průzkumu vyplynuly, okomentovaly respondentky průzkumu:
- Ivana Prosecká - Finance Director Central Region Easter Europe ze společnosti Johnson & Johnson
- Dagmar Havlová - Executive Assistant Europe ze společnosti Hill's Pet Nutrition
- Zuzana Krausová - Product Manager ve společnosti Citibank Europe
- Eva Vašková Čejková - jednatelka společnosti ConPro a Ženy s.r.o.
Celá polovina účastnic průzkumu v době odpovídání na otázky ještě netušila, čím velkým svého partnera letos obdaruje.
Ivana Prosecká: Já nakupuji spíše spontánně, dárky neplánuji dlouhodobě.
Dagmar Havlová: Myslím, že ženy v rámci své podstaty "sběratelky" (vs.muž lovec) nakupují spontánněji než muži už jen z důvodu toho, že mají radost, že ulovily něco, co se může hodit, je levné, levnější, či výhodné a může být potřebné. Na pravidelných sedánkách s kamarádkami zjišťuji, že když na toto téma narazíme,tak následuje většinou přestřelka, co kde která ulovila a měla z toho radost. V rámci významnějších oslav, událostí, atd, tak je to spíše plánovité, to by souhlasilo i s muži, přestože oni tomu dle mého zas takový důraz nepřikládají, pokud se opravdu nejedná o nějaký jejich zlomový okamžik, kde čekají zásadní reakci od ženy (zásnubní prstýnek,výročí... pokud o něm vědí :)
Zuzana Krausová: Já také nakupuji spíše spontánně, pouze k nějaké příležitosti.
Obecně se ženám líbí styl oblékání jejich partnerů a nemají ke vkusu partnera výhrady.
Ivana Prosecká: Veškeré oblečení svému muži kupuji, samozřejmě za jeho účasti.
Dagmar Havlová: Rozhodně se jedná o určitý druh symbiózy žití, takže ženy dost často podněcují ke stylu, nakupují-darují, pomáhají, vydupají či nařídí :)
Zuzana Krausová: U mě je to tím, že víceméně oblečení svému partnerovi kupuji sama.
Eva Vašková Čejková: Naštěstí jsou ty tam časy, kdy jsme i v Poslanecké sněmovně mohli vídat zelené ponožky v sandálech. Styl a image mužů je stále lepší a na vyšší úrovni. Celkově bych řekla, že nejenom muži, ale i my ženy jsme si uvědomily, že náš vzhled je důležitý. Ale pravdou zůstává, že ne každý muž to má „v sobě“, a proto dámy nezapomínejte, že občas je potřeba pánům přeci jenom pomoci :-)
Podle odpovědí účastnic průzkumu celá jedna desetina mužů nemá žádné rozmary.
Ivana Prosecká: Můj muž opravdu nemá žádné rozmary.
Dagmar Havlová: Myslím, že dost mužů své rozmary mají, ale nechávají jim volný průchod, když nejsou v přítomnosti žen. Doma jsme řešili zásadní problém před přestěhování do rodinného domku - sbírání DVD a knih s kovbojskou tématikou - záležitost, které já nepřikládám absolutně žádný význam, ale vím, že pro partnera to byly chvíle vzpomínání na zemřelého otce... V novém domě má svoji vlastní místnost s počítačem, obrovskou knihovnou na svá vyrovnaná DVD a knihovnu na své knihy. Jeho chvilkové rozmary, kdy si nutně musí zkouknout film a zahrát hru na počítači (podotýkám není to přehnané), zavře se do svého království, když něco chci, tak ťukám (nebo vyhrožuji odpojením pojistek :) Ale funguje to.
Zuzana Krausová: Záleží na vztahu a vyzrálosti ženy. V mém případě jsem tolerantní a podporuji partnera v jeho zálibách, které nepovažuji za rozmary.
I když značná část respondentek odpověděla, že jejich partnerovi záleží na tom mít co nejlepší domácí elektroniku, dopřeje mu ji jako dárek letos jen velmi málo žen.
Ivana Prosecká: Myslím, že je chceme rozmazlovat něčím, čemu rozumíme lépe než muži, což z mého pohledu určitě není elektronika.
Dagmar Havlová: Pro muže (zapálené na toto téma) je důležitá investigativní část této aktivity před pořízením. S tím taktéž spojená sofistikovaná diskuze v rámci smečky o tom, co je dobré, není, co je nadupané (ať je to megabajt, kapacita paměti, výkon, koně, cokoliv). Partner toleruje nákup elektroniky partnerkou ve chvíli, kdy jí na nákupním (vánočním) seznamu dá na výběr z čeho vybírat... Partnerka se má taktéž čeho chytit. Na Vánoce jsem takto objednávala jakýsi kus drátu k televizi a až do Štědrého dne jsem nevěděla k čemu to slouží. Že je to super vychytaná anténka k televizi mně nijak nerozhodilo :) Tímto v jeho tajemné komnatě našeho domu přibyla možnost sledování TV na jeho počítači, abych ho pořád neotravovala sledováním čt24 při žehlení :)
Zuzana Krausová: Hlavně proto, že si muži elektroniku raději vybírají sami, protože tomu lépe rozumi :-)
Většina žen by své partery obdarovala odpočinkovou nebo poznávací cestou, ač na cestování nejvíce záleží minimální počtu partnerů z řad účastnic průzkumu.
Ivana Prosecká: Pořídila bych mu poznávací cestu, protože bych ráda dostala na čas muže z domu.
Dagmar Havlová: Záleží na délce vztahu a intenzitě času, jak spolu partneři jsou. Cestování je možnost být spolu, popovídat si, něco prožít a uniknout každodennímu shonu.
Zuzana Krausová: Ženy chtějí cestovat s muži, protože chtějí využít jiné atmosfery než té uspěchané a více si užít sami sebe.
Žádná žena neuvedla, že dopřeje muži jako dárek drahý alkohol, i když současně "přiznala", že to je jedna z věcí, na které si její partner potrpí.
Ivana Prosecká: Já dopřávám svému muži drahý alkohol pravidelně - převážně kvalitní whisky, protože ji má rád a umí ji ocenit.
Dagmar Havlová: Obávám se, že je to obava z případného alkoholismu, ženy obecně alkoholu neholdují, proto asi tento druh dárku neocení, ale měly bysme si uvědomit, že i toto může být rozmarem našich partnerů - vlastnit drahou, kvalitní flašku něčeho "mužského", s čím se můžu pochlubit mezi chlapy... Vím, že žena pak v očích kamarádů stoupne o stupýnek výš...
Zuzana Krausová: Možná, že alkohol ženy raději darují tatínkům / tchánům. Myslím si, že sami muži v našem věku (cca 30-40) se necítí tak staří, aby dostávali od partnerek alkohol, byť drahý.
Děkuji všem za účast v průzkumu i za zajímavé názory!
Hezký den všem, Katka Havlová
Podrobné výsledky průzkumu
1) Na čem Vašemu partnerovi z pohledu nákupů nejvíce záleží? Co chce mít nejlepší?
domácí elektronika (tv, video, audio, počítač) | 20 % |
jídlo (kvalitní potraviny, dražší alkohol) | 16 % |
sportovní vybavení nebo oblečení | 14 % |
komunikační nástroje (ipad, mobilní telefon) | 11 % |
auto | 10 % |
nemá žádný podobný rozmar | 10 % |
image doplňky (hodinky, brýle) | 9 % |
volnočasové nebo společenské oblečení | 5 % |
všechcno chce co nejlepší si může dovolit | 3 % |
cestování | 1 % |
2) Co byste dopřála svému partnerovi, i kdybyste ho v dané aktivitě nechtěla dlouhodobě podporovat, ale pro jednou mu chtěla udělat velkou radost?
odpočinkovou nebo poznávací cestu (cesta kolem světa, exotický pobyt v luxusním hotelu) |
30 % |
vstupenky na nevšední akci (koncert světové kapely, mistrovství světa ve fotbale, finále Wimbledonu) |
22 % |
adrenalinový zážitek (skok padákem, pilotování ultralightu nebo formule) |
12 % |
kulinářský zážitek (večeři v luxusní restauraci, ochutnávku vín či exotických specialit) |
10 % |
sportovní vybavení nebo zážitek (snowboard, členství v golfovém klubu, kurzy potápění) |
8 % |
elektronickou hračku (chytrý mobil, čtečku, wii nebo podobně pokročilou počítačovou hru) |
8 % |
oblečení či módní doplňky (značkové oděvy, košili s monogramem, manžetové knoflíčky s diamanty) |
4 % |
můj vlastní fotoportrét (umělecký, romantický, erotický) |
4 % |
můj partner si na nic z toho neptrpí (rozhodně bych ho v ničem z toho nepodporovala) |
2 % |
alkohol nebo kuřácké potřeby (dvacetiletou whisky či archivní víno, kubánský doutník nebo dýmku) |
0 % |
3) Co Vašemu partnerovi patrně nejspíš letos dáte? Dopřejete mu nějaký velký dárek?
zatím nevím | 50 % |
letos nic velkého neplánuji | 26 % |
Konkrétní odpovědi - viz pod tabulkou | 24 % |
Konkrétní plánované dárky:
- golfové vybavení
- indoor skydiving
- fotoportrét
- letenku (cestování)
- sadu ručního papíru s osobním logem
- wellness víkend se sportovními aktivitami
- relax
(některé odpovědi se opakovaly vícekrát, shrnula jsem je po skupinách)
Pár zajímavostí:
- dítě, syna
- letenku na Venuši, aby se naučil rozumět ženám
- plánujeme začít stavbu domu, to bude společný dárek
4) Co myslíte, že by dal on Vám, kdyby Vám chtěl udalat mimořádně velkou radost?
odpočinkový výlet, dovolenou, relax víkend | 58 % |
šperky | 22 % |
něco pěkného, drahého, luxusního na sebe | 10 % |
něco jiného | 8 % |
peníze, ať si pořídím, co sama chci | 2 % |
5) Ženy často nakupují či vybírají oblečení pro svého partnera, pomáhají mu při nákupech, ale někteří muži nakupují své oblečení sami. Jak je na tom ten Váš - myslíte, že zná svou konfekční velikost?
určitě zná velikost bot, košile i kalhot | 72 % |
nejspíš (určitě) svou velikost nezná, nechá si vždy poradit | 16 % |
nevím, zda si velikost košile nebo kalhot pamatuje | 10 % |
nemá konfekční velikost, kupuje specializované oblečení nebo šije na míru | 2 % |
6) Líbí se Vám, jak se Váš partner obléká? Vyhovuje Vám jeho styl, volba barev, vzorů a střihu?
partner má dobrý vkus a styl jeho oblékání se mi líbí | 48 % |
naprosto mi to vyhovuje, protože jeho oblečení převážně vybírám nebo kupuji já | 34 % |
oblečení mého partnera nijak neřeším, je to jeho věc | 8 % |
myslím, že by se na tom dalo zapracovat, ale sama se v tom angažovat nechci | 6 % |
styl oblékání mého partnera mi moc (vůbec) nevyhovuje, ale on je svůj a nedá si to vymluvit | 2 % |