Tipy pro úspěšné provozování e-shopu

13.03.2016 09:43

Česká republika patří se svými 37 000 aktivními online obchody mezi jednu z e-shopových velmocí. Přesto se do jejich realizace pouští jen pět procent těch, které by přitom vlastní internetový obchod lákal. Vyplývá to z průzkumu společnosti NetDirect. Provozování e-shopu je ale v současné době nutnost pro každého menšího či většího podnikatele. Jak by tedy takový e-shop měl vypadat a čeho je lepší se vyvarovat?

 

Pokud již delší dobu přemýšlíte, jak zvýšit zisky a dostat se podvědomí širšího kruhu potenciálních zákazníků, kromě webových stránek a komunikace na sociálních sítích vážně zvažte možnost online podnikání. Současná doba a technické vymoženosti si to přímo žádají. Přesto se zejména drobní podnikatelé zřízení e-shopu často brání. A není se čemu divit. Jeho správa je časově náročně, počáteční náklady vysoké, a pokud se do jeho tvorby pustí někdo ne zcela zkušený, očekávané výsledky se většinou ani nedostaví. Na druhou stranu však, pokud překonáte prvotní překážky, online podoba vašeho obchodu může přinést úspěch, o jakém se vám nesnilo.
 

Rozšíření, které vás potěší

 

Návodů, jak e-shop vytvořit, existuje nespočet. Předpokládejme však, že jste na tuto práci najali profesionála z oboru. Zde je několik aktivit, které nezapomeňte pro úvod požadovat. Nákup zboží totiž není to jediné, čeho lze z online podnikání docílit. Lépe řečeno, abyste nákupu docílili, do budoucna vám pomůže několik vychytávek. K těm patří možnost přihlášení se k odběru novinek emailem, registrace, nastavení oslovení, využití bonusového systému, možnost ohodnocení zboží na jednom ze srovnávacích portálů či doporučení na sociálních sítích. Samozřejmostí je také přehledný popis produktů doplněný o fotky, videa, zkušenosti a recenze ostatních. Zákazníci by měli mít možnost se k nákupu a kvalitě zboží vyjádřit, a to jak negativně, tak pozitivně. Ostatním jejich zkušenosti navíc pomohou při rozhodování a e-shopu přidané recenze zvyšují důvěryhodnost.
 

Na co nezapomenout

 

Jistě souhlasíte, že kolikrát je lepší některé požadavky a připomínky řešit telefonicky než přes online komunikaci. Z toho důvodu je nutné vždy uvádět i telefonní kontakt. Zákazníci taktéž oceňují přehlednost a možnost výběru. Proto, když se dostane na otázku dopravy, vždy spolupracujte s více zásilkovými službami. Jasně uveďte, která možnost kolik stojí, a finální volbu nechte na nakupujícím.
 

S dopravou nepřímo souvisí i to, v jakém stavu zásilka k zákazníkům dorazí. Pravděpodobně se vám již někdy stalo, že jste si objednali balíček, jehož obsah nebyl ve stavu hodném prezentace. Bohužel však toto nelze vždy svádět na nešetrné zacházení při přepravě. Jako podnikatel jste za stav zboží zodpovědný vy. Lze tomu však částečně předejít kvalitními obaly. Polorozpadlé krabice natřikrát oblepené izolepou jsou již pasé. Zainvestujte do kvalitních pevných krabic s výplní, bublinkových fólií apod. Pokud si navíc potrpíte na detail, nechte si krabice, do kterých zboží budete balit, natisknout v barvách vašeho obchodu. Tuto službu za rozumné peníze najdete například na webu Paketo.cz, předního specialisty na výrobu obalových materiálů.
 

Buďte trpěliví

 

„Rozjetí e-shopu není záležitostí pěti minut.“, říká Pavel Šíma, zakladatel Institutu politického marketingu a autor dvou knih. Je třeba se obrnit trpělivostí a připravit se na všemožná úskalí. Nevěšte však hlavu, pokud vám první týdny přinesou neúspěch. Zkuste se ze svých chyb poučit a na jejich základě za běhu pozměňte, co je třeba. Také zauvažujte, jestli sami na stačíte na marketing, který je v době online komunikace na úplně jiné úrovni, než dříve. Nyní nějaký ten letáček už prostě nestačí a marketing je třeba dělat ve velkém.