Snídaně je nejdůležitější jídlo dne

21.03.2012 22:42

(Jarmila Hokrová, akreditovaný výživový poradce)

I.

Snídaně je nejdůležitější jídlo dne. Po dlouhé době spánku dá tělu energii a nastartuje metabolismus pro správné fungování.  Chceme-li zhubnout a přitom nesnídáme, děláme velikou chybu.

Je také důležité, co si k snídani dáme. Lidé se často domnívají, že stačí když si k snídani dají kávu. V jejich představách splňuje 3 základní pravidla pro snídani při hubnutí.  Je to tekutina, prohřeje „bříško“ a má málo kalorií. Jenže ono je to jinak. Káva je močopudná a tak tekutiny z těla spíše odvádí. Pití kávy nalačno překyseluje žaludek, dráždí žaludeční sliznici a může být příčinou pálení žáhy a žaludečních vředů. A nedostatek kalorií si člověk, který nesnídá, vynahradí většinou během dne tak, že častěji sahá po tučných a sladkých jídlech.

 

II.

Už víme, že káva na lačný žaludek není dobrá volba. Také pečivo z bílé mouky, namazané vrstvou margarínu a sladkou marmeládou nebo Nutelou není tím nejlepším startem do nového dne. Po takové snídani, plné sacharidů s vysokým glykemickým indexem, budeme pravděpodobně brzo unavení a dostaneme chuť na další sladkou laskominu. Nejspíše sáhneme po nějaké sušence nebo kobližce.  Jak by měla tedy zdravá snídaně vypadat? Kvalitní snídaně by měla tělu dodat nezbytné živiny a energii, kterou budeme čerpat několik hodin. Měla by obsahovat komplexní sacharidy a bílkoviny.

 

III.

Co si tedy dát k snídani, abychom získali energii a živiny? Za kvalitní snídani jsou považovány např. cereálie. Ale pozor! I tady si musíme umět vybrat. Křupavé a slazené „müsli", plné jednoduchých cukrů a nesprávných tuků, nám sice chutná, ale za zdravou snídani je rozhodně nepovažujte. Také instantní cereálie v podobě kaší nejsou to pravé pro naše zdraví. Tyto výrobky jsou průmyslově zpracovávané, mají vysoký obsah jednoduchých cukrů a vysoký glykemický index.

Budete-li si vybírat müsli, zvolte celozrnné, sypané. Můžete si ho namíchat i sami. Stačí porce obyčejných, neupravovaných ovesných vloček, mandle nebo oříšky, trochu ovoce, může být i  sušené např. brusinky nebo borůvky a je to. Tuto směs můžete zalít mlékem nebo jogurtem, nechat nabobtnat a je hotovo. Vaše snídaně bude obsahovat komplexní sacharidy z ovesných vloček, trochu cukrů z ovoce, zdravé tuky z oříšků a bílkoviny z vloček a mléka nebo jogurtu. Dá vám energii na začátek dne, živiny a vitamíny. Po takové snídani byste neměli mít chutě na sladké a v průběhu celého dne  budete schopni kontrolovat si co a kolik toho sníte.

Více na www.zdrava-dieta.cz