Průzkum: Jak nakupujeme na internetu 2012

26.06.2012 18:06

(KHAV) Stejně jako vloni jsme i letos uspořádaly průzkum na téma "nákupy přes internet". Díky všem zhruba pětistům účastnic jsme výsledky již podruhé prezentovaly na dalším ročníku konference RetailCon v Praze. Kromě toho přinášíme výsledky i dalšího průzkumu na téma "Jak nakupujeme MÓDU přes internet".

Protože se naše nákupní zvyklosti oproti loňsku nijak výrazně nezměnily, rozhodla jsem se shrnout výsledky do několika bodů:

  • vzrostla důvěra v nákupy přes internet, resp. opadly naše obavy z kompliované reklamace, a to z 10 % na 4 %
  • v roce 2011 utratila většina respondentek v obchodních centrech průměrně měsíčně do 5 tisíc, v roce 2012 jsme nejčastěji nakupovaly od 5 do 10 tisíc
  • v roce 2011 uvedlo 47 % respondentek jako největší výhodu e-shopu úsporu času, v roce 2012 uvedlo tuto výhodu celých 100 %
  • více nás letos také zajímaly nižší ceny na e-shopech, v roce 2011 zajímaly nižší ceny jen 27 % respondentek, v roce 2012 to je už 62 % žen
  • letos nám také více začalo vadit, že si v zboží v e-shopu nejde "osahat" nebo vyzkoušet -  v roce 2011 uvedlo tento nedostatek 55 %, v roce 2012 64 %

 

Móda přes internet - výsledky průzkumu

Češi nakupují na internetu hodně a rádi, navíc jsou mistři v zakládání nových e-shopů. Jak vyplynulo z průzkumu   Stav e-commerce v České republice v roce 2012  , největší zájem je o oblečení, elektroniku a knihy. A právě nejoblíbenější položka v našem internetovém nákupu – móda – se stala inspirací pro další marketingový průzkum , který zpracoval tým projektu Shoptet.cz ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research.

 

Z průzkumu vychází, že nejčastěji nakupujeme trička, mikiny a batohy a při výběru se spoléháme hlavně na prověřené e-shopy. Velmi dobré zkušenosti s nakupováním přes internet má 32 procent dotazovaných.

 

Jakou módu nakupujeme na internetu

  • Dalo by se s nadsázkou říci, že Češi na internetu módou žijí – 87 procent dotazovaných zakoupilo v posledním roce nějaký módní kousek na internetu, ať už se jednalo o oblečení, obuv či módní doplňky. Jde především o produkty jako trička, mikiny batohy nebo tašky.
  • Téměř polovina z nás totiž stále nakupuje módu nejčastěji v kamenných obchodech a prostřednictvím internetu si pořizuje pouze některé kousky do svého šatníku.
  • Celých 37 procent respondentů uvádí, že je to tak půl na půl, pouze 14 procent nakupuje většinu na internetu.
  • Průměrná hodnota našeho nákupu činí 1 172 korun, 20 procent z nás ale za módu utratí mezi 5 – 10 000 korun.

 

Svoje nákupní zvyklosti přenášíme i na internet a nejčastěji nakupujeme v oblíbených obchodech, hodně také spoléháme na doporučení známých. „Jak vyplývá z našich výzkumů, stále více zákazníků vnímá méně rozdíly mezi klasickým a on-line nakupováním. Do budoucna bude tento trend klást větší tlak na dokonalejší integraci všech prvků offline a on-line nakupování“, uvádí Jan Schubert, Account Manager ze společnosti NMS Market Research.

Jak vlastně na internetu hledáme zboží, které bychom rádi zakoupili? Čím se necháme ovlivnit a kde hledáme inspiraci pro správné rozhodnutí? „Celých 75 procent respondentů se při opakovaném nákupu vrací do svých oblíbených e-shopů. Stále větší význam v rozhodovacím procesu o koupi zboží hraje také doporučení přátel a internetové vyhledávače jako je Google či Seznam,“ říká Miroslav Uďan, spoluautor průzkumu E-commerce a móda v České republice v roce 2012 a výkonný ředitel  projektu Shoptet.cz. Loajalita tedy není jen prázdné slovo a její budování se obchodníkům
na internetu určitě vyplatí.

 

Kdy nejčastěji nakupujeme

„V souvislosti s nákupem módy nás zajímalo, zda tu hraje nějakou roli sezónnost,“ říká Miroslav Uďan a dodává: „Zjistili jsme, že v žádném ročním období není možné vysledovat nějaký výrazný trend. Více než polovina respondentů (66 procent) nakupuje v průběhu celého roku, jen mírně se nákupy zvyšují před Vánoci.“

 

Dovoz až do domu a hlavní výhody a nevýhody nákupu přes e-shop

Osobního odběru zboží využívá 46 procent nakupujících, ostatní dávají přednost jiným formám. Nejčastěji využíváme doručení zboží přepravní službou či poštou ve formě dobírky. Nakupovat na internetu nás ale baví a vidíme v něm především výhodu v úspoře času, nižších cenách a slevách. Na druhou stranu nám vadí, že si zboží v internetovém obchodě nemůžeme „osahat“. „Fyzická stránka nakupování zůstane v určitých segmentech důležitou konkurenční výhodou, kterou by měly stávající kamenné obchody umět využít ve svůj prospěch a nabídnout unikátní zákaznickou zkušenost“, říká Jan Schubert. V e-shopech, které se specializují na módu, je také velmi negativně vnímáno použití malých nebo nekvalitních fotek, vadí nám i nedostatečné popisky a nepřehlednost, dlouhé dodací lhůty či chybějící informace o výši poštovného. Prodej módy přes e-shop je vnímaná jako daleko jednodušší forma podnikání nežli prodej v kamenné prodejně. Věří tomu celých 61 procent respondentů.

 


 

O průzkumu

Data v průzkum E-commerce a móda v ČR v roce 2012 zkompletoval tým Miroslava Uďana (projekt Shoptet.cz) ve spolupráci se společností NMS Market Research. Průzkum byl realizován v průběhu května roku 2012 na reprezentativním vzorku 722 respondentů.

Data v průzkumu České pracující mámy realizovaného taktéž v květnu 2012 jsem vyhodnocovala na základě odpovědí 523 respondentek, z nichž 82 % je ve věku 26-45 let, 62 % má jedno nebo dvě děti, 51 % z nich je v zaměstnání a 25 % jsou podnikatelky, 53 % respondentek je z Prahy.

 

Jak vidíte, otázky, ve kterých se oba průzkumy kryly, potvrzují shodné výsledky, stejný trend. Uvidíme, jak to bude vypadat v další roce :-)

Chcete-li rozšířit řady podnikatelů a podnikatelek provozujících e-shop, doporučuji Vám účast v našem internetovém mini-kurzu, přihlásit k účasti ve znalostním kvízu se můžete až do konce června.

Pěkné léto a příjemné nákupy na internetu přeje Katka Hav.

 

Naše e-shopy

Barevný svět dětí

Jmenuji se Jana Zahoranská maminka na rodičovské dovolené s 2 letým synem Ondřejem a mimo jiné provozuji e-shop www.barevnysvetdeti.eu. V eshopu "Barevný svět dětí" - Naleznete nepřeberné množství hraček pro Vaše ratolesti a navíc se jedná o hračky, které rozvíjejí jejich schopnosti. Nic...

Dermacol.cz

Česká kosmetika Dermacol má svůj prvopočátek ve Filmstudiu Barrandov v Praze na počátku 60. let minulého století. U zrodu značky stála paní Olga Knoblochová, které dodnes ve světě říkají "paní Dermacol" (Lady Dermacol). Pamatujete, že do doby, než se v devadesátých letech na český trh dostaly...

Covert Underwear neboli cupradlo.cz

Jmenuji se Hana Vydrová a provozuji internetový obchod cupradlo.cz. Jak vznikla myšlenka vyrábět Covert Underwear? Přivedli mě na ni moji klienti a účastníci kurzů firmy Topstyle zaměřených na profesionální image a etiketu. Ptali se, co mají nosit pod košili. "No přece tílka," odpověděla...

Krásné hry

Jmenuji se Šárka Vosyková a mám pro vás zajímavou nabídku her pro vaše poklady. Za nápadem vyvíjet vzdělávácí hry pro iPhony a iPady stojí můj manžel, který více jak patnáct let působí v oboru mobilních aplikací. Inspiroval se kolegou v práci - řekl si, že by také rád na tuto platformu něco...

Cucorka - dřevěné hračky

Jmenuji se Zdeňka Cucorová a provozuji e-shop (Cucorka.cz – www.cucorka.cz) s hračkami, dárky, dekoracemi, oblečením, drogérií a dalšími potřebami pro děti, maminky, tatínky, babičky, dědečky, tetičky, strejčky - prostě pro celou...

FOOD 2 U - čerstvé suroviny přímo do Vaší kuchyně

Jmenuji se Silvie Holubová a od roku 2009 provozuji firmu FOOD 2 U - www.food2u.cz. Nabízíme svým klientům kompletní servis s obstaráváním kvalitních a čerstvých surovin s dovozem až do kuchyně, a uklizením i do ledničky! Naše služby vycházejí z mé vlastní zkušenosti (pracovala jsem...

Pro výživu, krásu a domácnost

Jmenuji se Jarmila Hokrová a jsem akreditovaný výživový poradce. Provozuji informační stránky www.zdrava-dieta.cz. Současně podnikám jako nezávislý vlastník podnikání Amway a mám svůj internetový obchod www.amway.cz/user/hokr. Stále rozšiřuji tým spolupracovníků. Je to skvělá příležitost pro...

Svět bytových vůní.cz

Jmenuji se Iveta Zábranská a provozuji e-shop www.svetbytovychvuni.cz.   Dovoluji si směle tvrdit, že na našem e-shopu máme nejširší nabídku bytových parfémů a vůní do bytu na českém trhu.   Prodáváme kvalitní bytové parfémy, katalytické lampy, aroma difuzéry, parfémy do auta,...