Průzkum: Jak nakupujeme na internetu 2012
(KHAV) Stejně jako vloni jsme i letos uspořádaly průzkum na téma "nákupy přes internet". Díky všem zhruba pětistům účastnic jsme výsledky již podruhé prezentovaly na dalším ročníku konference RetailCon v Praze. Kromě toho přinášíme výsledky i dalšího průzkumu na téma "Jak nakupujeme MÓDU přes internet".
Protože se naše nákupní zvyklosti oproti loňsku nijak výrazně nezměnily, rozhodla jsem se shrnout výsledky do několika bodů:
- vzrostla důvěra v nákupy přes internet, resp. opadly naše obavy z kompliované reklamace, a to z 10 % na 4 %
- v roce 2011 utratila většina respondentek v obchodních centrech průměrně měsíčně do 5 tisíc, v roce 2012 jsme nejčastěji nakupovaly od 5 do 10 tisíc
- v roce 2011 uvedlo 47 % respondentek jako největší výhodu e-shopu úsporu času, v roce 2012 uvedlo tuto výhodu celých 100 %
- více nás letos také zajímaly nižší ceny na e-shopech, v roce 2011 zajímaly nižší ceny jen 27 % respondentek, v roce 2012 to je už 62 % žen
- letos nám také více začalo vadit, že si v zboží v e-shopu nejde "osahat" nebo vyzkoušet - v roce 2011 uvedlo tento nedostatek 55 %, v roce 2012 64 %
Móda přes internet - výsledky průzkumu
Češi nakupují na internetu hodně a rádi, navíc jsou mistři v zakládání nových e-shopů. Jak vyplynulo z průzkumu Stav e-commerce v České republice v roce 2012 , největší zájem je o oblečení, elektroniku a knihy. A právě nejoblíbenější položka v našem internetovém nákupu – móda – se stala inspirací pro další marketingový průzkum , který zpracoval tým projektu Shoptet.cz ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research.
Z průzkumu vychází, že nejčastěji nakupujeme trička, mikiny a batohy a při výběru se spoléháme hlavně na prověřené e-shopy. Velmi dobré zkušenosti s nakupováním přes internet má 32 procent dotazovaných.
Jakou módu nakupujeme na internetu
- Dalo by se s nadsázkou říci, že Češi na internetu módou žijí – 87 procent dotazovaných zakoupilo v posledním roce nějaký módní kousek na internetu, ať už se jednalo o oblečení, obuv či módní doplňky. Jde především o produkty jako trička, mikiny batohy nebo tašky.
- Téměř polovina z nás totiž stále nakupuje módu nejčastěji v kamenných obchodech a prostřednictvím internetu si pořizuje pouze některé kousky do svého šatníku.
- Celých 37 procent respondentů uvádí, že je to tak půl na půl, pouze 14 procent nakupuje většinu na internetu.
- Průměrná hodnota našeho nákupu činí 1 172 korun, 20 procent z nás ale za módu utratí mezi 5 – 10 000 korun.
Svoje nákupní zvyklosti přenášíme i na internet a nejčastěji nakupujeme v oblíbených obchodech, hodně také spoléháme na doporučení známých. „Jak vyplývá z našich výzkumů, stále více zákazníků vnímá méně rozdíly mezi klasickým a on-line nakupováním. Do budoucna bude tento trend klást větší tlak na dokonalejší integraci všech prvků offline a on-line nakupování“, uvádí Jan Schubert, Account Manager ze společnosti NMS Market Research.
Jak vlastně na internetu hledáme zboží, které bychom rádi zakoupili? Čím se necháme ovlivnit a kde hledáme inspiraci pro správné rozhodnutí? „Celých 75 procent respondentů se při opakovaném nákupu vrací do svých oblíbených e-shopů. Stále větší význam v rozhodovacím procesu o koupi zboží hraje také doporučení přátel a internetové vyhledávače jako je Google či Seznam,“ říká Miroslav Uďan, spoluautor průzkumu E-commerce a móda v České republice v roce 2012 a výkonný ředitel projektu Shoptet.cz. Loajalita tedy není jen prázdné slovo a její budování se obchodníkům
na internetu určitě vyplatí.
Kdy nejčastěji nakupujeme
„V souvislosti s nákupem módy nás zajímalo, zda tu hraje nějakou roli sezónnost,“ říká Miroslav Uďan a dodává: „Zjistili jsme, že v žádném ročním období není možné vysledovat nějaký výrazný trend. Více než polovina respondentů (66 procent) nakupuje v průběhu celého roku, jen mírně se nákupy zvyšují před Vánoci.“
Dovoz až do domu a hlavní výhody a nevýhody nákupu přes e-shop
Osobního odběru zboží využívá 46 procent nakupujících, ostatní dávají přednost jiným formám. Nejčastěji využíváme doručení zboží přepravní službou či poštou ve formě dobírky. Nakupovat na internetu nás ale baví a vidíme v něm především výhodu v úspoře času, nižších cenách a slevách. Na druhou stranu nám vadí, že si zboží v internetovém obchodě nemůžeme „osahat“. „Fyzická stránka nakupování zůstane v určitých segmentech důležitou konkurenční výhodou, kterou by měly stávající kamenné obchody umět využít ve svůj prospěch a nabídnout unikátní zákaznickou zkušenost“, říká Jan Schubert. V e-shopech, které se specializují na módu, je také velmi negativně vnímáno použití malých nebo nekvalitních fotek, vadí nám i nedostatečné popisky a nepřehlednost, dlouhé dodací lhůty či chybějící informace o výši poštovného. Prodej módy přes e-shop je vnímaná jako daleko jednodušší forma podnikání nežli prodej v kamenné prodejně. Věří tomu celých 61 procent respondentů.
O průzkumu
Data v průzkum E-commerce a móda v ČR v roce 2012 zkompletoval tým Miroslava Uďana (projekt Shoptet.cz) ve spolupráci se společností NMS Market Research. Průzkum byl realizován v průběhu května roku 2012 na reprezentativním vzorku 722 respondentů.
Data v průzkumu České pracující mámy realizovaného taktéž v květnu 2012 jsem vyhodnocovala na základě odpovědí 523 respondentek, z nichž 82 % je ve věku 26-45 let, 62 % má jedno nebo dvě děti, 51 % z nich je v zaměstnání a 25 % jsou podnikatelky, 53 % respondentek je z Prahy.
Jak vidíte, otázky, ve kterých se oba průzkumy kryly, potvrzují shodné výsledky, stejný trend. Uvidíme, jak to bude vypadat v další roce :-)
Chcete-li rozšířit řady podnikatelů a podnikatelek provozujících e-shop, doporučuji Vám účast v našem internetovém mini-kurzu, přihlásit k účasti ve znalostním kvízu se můžete až do konce června.
Pěkné léto a příjemné nákupy na internetu přeje Katka Hav.