Pracujete ve směnném provozu? Dbejte na řád a pravidelnost

24.02.2016 20:00

Přestože je směnný provoz pro mnoho z vás pohodlnější a poskytuje více volného času a více flexibility, pro lidský organismus má mnohdy katastrofální následky. Existuje však několik pravidel, jejichž dodržování může pomoci tyto následky zvrátit.

 

Zaměstnanci, jejichž pracovní doba je nepravidelná, mají po několika letech střídání denních a nočních směn nespočet zdravotních neduhů. Nejvíce se však tato nepravidelnost projevuje zhoršenou kvalitou spánku, což mj. vede ke snížení soustředění, podrážděnosti a častým bolestem hlavy. S rozhozeným denním řádem také souvisí nepravidelné a mnohdy nekvalitní stravování, které má zase za následek zvýšenou možnost nadváhy či obezity.

 

Kvalitní spánek lze ale zažít i během dne, jen je třeba si k němu utvořit příhodné podmínky. „Na střídání denních a nočních směn jsem si nezvykla ani po pěti letech. Po noční se vždy několikrát za den probouzím, a i když spím osm hodin a více, necítím se většinou dobře.“, říká recepční z Prahy Veronika. A není jediná, koho tato patálie trápí. Pokud stejně jako ona dospáváte během dne, pro kvalitnější a zdravější spánek je třeba dodržovat pár pravidel. Stejně jako v noci i během dne platí, že by v místnosti, ve které spíte, neměly být žádné rušivé elementy. Tím máme na mysli jak světlo, tak elektronické spotřebiče. Nezapomeňte řádně zatemňovat okna, vypínat televizi a počítač a ubrat pár stupňů na topení. Pokud vám dělá problémy usínání bezprostředně poté, co přijdete z práce domů, doporučujeme před spaním vypít malý hrnek bylinného čaje. Taktéž pomáhá, vytvoříte-li si určitý rituál. Před spaním si chvíli čtěte nebo poslouchejte meditační hudbu. Máte-li okna směřující na hlučnou silnici, objevte kouzlo špuntů do uší.

 

Se stravou je to však trochu složitější. Jistě se vám kolikrát stalo, že jste během směny spořádali několik sušenek, čokoládu, energy drink či hamburger z nejbližšího fast foodu. Je to pochopitelné, ovšem nikoliv nezbytné. Jak jíst během a mezi nočními směnami vysvětluje přední výživový poradce a jedna z hlavních tváří Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky Petr Havlíček. „I při práci v noci je velmi důležité zásobovat tělo v pravidelných intervalech energií v podobě vhodného jídla. To by však mělo být lehčí než přes den, protože metabolismus v noci pracuje o něco pomaleji. Také zde ale platí pravidlo, že přibližně každé tři hodiny bychom měli něco sníst. Jídlo v nočních hodinách zajišťuje, že se naše výkonnost drží na konstantní úrovni bez výrazných výkyvů a následné únavy. Jak by taková strava při nočních směnách měla vypadat? Před odchodem do práce si dejte standardní večeři s běžnou obědovou přílohou, jen si dejte pozor na obsah tuků. Zhruba po třech hodinách snězte menší svačinu, např. jogurt s müsli. Za další tři hodiny například obloženou bagetu. Před samotnou snídaní byste měli sníst ještě jídlo, které by mělo obsahovat více sacharidů; třeba kousek ovoce. A po příchodu domů si připravte snídani dle vašich preferencí. Po probuzení následuje standardní oběd, odpolední svačina a zase večeře.“

 

Budete-li určitou dobu dodržovat tyto návyky, organismus se začne vracet do normálu a nebudete tolik unavení. Zkuste mezi směnami najít i čas na sport. Naprosto nevhodné je však cvičit po noční směně, kdy jsou tělo i mysl unavené a cvičení nepřináší žádný užitek. Důležité je ovšem vytvořit si železnou pravidelnost v nepravidelném rytmu. Zajímavé příspěvky k tématu a mnoho dalšího najdete i na webových stránkách projektu Zdraví jako vášeň, kde je kromě rad a tipů od Petra Havlíčka i řada lákavých soutěží a aktualit, které v oblasti zdravého životního stylu ZP MV ČR nabízí. Za zmínku stojí například projekt Změním se, který je určena všem těm, kteří chtějí žít jinak, ale nevědí, jak na to. Možná vás taktéž překvapí, kolik zúčastněných trápí stejné problémy jako vás a mohl by vás inspirovat způsob, jak se s nimi vypořádá někdo jiný.