Podnikáme na internetu - 4. část - Jak na e-shop přivést zákazníky

19.06.2012 07:04

(KHAV a Shoptet.cz) Tento článek je součástí internetového kurzu "Jak si založit vlastní e-shop", který probíhá na webu Česká pracující máma v červnu 2012. Do kurzu můžete vstoupit kdykoli v jeho průběhu. Registrujte se zcela bezplatně a přečetěte si pod registračním formulářem, co některé z přihlášených účastnic motivuje k účasti v tomto kurzu - kurz končí šestým dílem na konci června, po něm bude následovat znalostní kvíz.

Odměna pro nejlepší účastnice kurzu

Na závěr kurzu Vás čeká vědomostní kvíz. Ze všech úspěšných absolventek vylosujeme 3 šťastné výherkyně, z nichž jedna získá pronájem e-shopu na ROK ZDARMAa další dvě na PŮL ROKU ZDARMA.

 

Rady a tipy, jak na e-shop přivést zákazníky

 

V minulém díle seriálu o internetovém podnikání, který pro vás připravujeme ve spolupráci s projektem Shoptet.cz, jsme vám přiblížili pratické zkušenost žen, které již osud uchopily do svých rukou a pustily se do internetového podnikání naplno (využily přitom pronájmu e-shopu, který je dobrým startem pro každého, kdo nemá peněz nazbyt). V dnešním díle nás čeká téma marketing, bez kterého se úspěšný e-shop neobejde.

Otázka tedy zní: jak do e-shopu přivést zákazníky? Založit si e-shop je pouze prvním, byť tím nejdůležitějším krokem, to už ale s naším seriálem máte nejspíše za sebou. „Opravdová výzva začíná tehdy, když máte e-shop naplněný zbožím a stojíte před zásadní otázkou – jak jej dostat k zákazníkům,“ říká Miroslav Uďan, tvůrce projektu Shoptet.cz. Tato otázka je oním pomyslným klíčem k tajemství bytí a nebytí e-shopu a alfou a omegou jeho úspěšnosti. Jedna z nejdůležitějších myšlenek říká: nabízejte zboží tam, kde ho zákazníci hledají.

 

Zbožové a vyhledávací servery vám přivedou zákazníky

Na statistikách úspěšných e-shopů se jasně ukazuje, že převážná většina jejich klientů přichází ze serverů, jimž se říká vyhledávače zboží. Patří mezi ně např. Zboží.cz, Heuréka.cz nebo Srovnáváme.cz. Čeští zákazníci si na ně už totiž zvykli a často jinak zboží na internetu ke svému nákupu ani nehledají. Zásadní je, že vyhledávače zboží navštěvují lidé, kteří chtějí nakupovat = máte o to větší šanci prodat. Velkou výhodou je také fakt, že díky exportním feedům*, které si vyhledávače sami stahují, je aktualizace dat z e-shopu (změna zboží, změna cen) velmi rychlá a pro provozovatele e-shopu naprosto bezstarostná. Prostřednictvím vyhledávačů také můžete sledovat ceny konkurence a číst recenze na zboží – to je velmi dobrá zpětná vazba, která vám umožní mimo jiné zlepšovat vaše služby. „Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 %, a to je určitě něco, co by si žádný majitel e-shopu neměl nechat ujít,“ vysvětluje Miroslav Uďan. 

Konverzní poměr* na objednávky těchto potenciálních zákazníků přicházejících prostřednictvím zbožových vyhledávačů se pohybuje od 3 do 9 %. A ještě raději detailněji ke konverznímu poměru: Konverzní poměr znamená, že se z pouhého návštěvníka vašich stránek stane zákazník, který uskuteční nějakou požadovanou akci (skutečně nakoupí či se zaregistruje k odběru novinek apod.). Bez přítomnosti na zbožových serverech se dnes opravdu neobejdete. A důležitá věc na závěr – dávejte si pozor, za co budete platit. „Většina vyhledávačů si vezme poplatek za každého zákazníka, kterého vám do e-shopu přivede, někde se ovšem platí paušálně. První varianta je rozhodně výhodnější,“ doporučuje Miroslav Uďan.

 

Sociální sítě a aukční portály

Obliba sociálních sítí a aukčních portálů je mezi českými zákazníky rovněž velmi značná. Dalším krokem je tedy napojení e-shopu na sociální sítě a aukční portály, kde je rovněž možné oslovit několik milionů zákazníků a využívat benefitů, které tyto sítě nabízejí (populární prvky: tlačítko „Líbí se mi“ a komentáře). Napojením na Facebook ale získáte víc než jen tlačítko „Líbi se mi“. V podstatě získáte plnohodotné e-shop řešení na facebookové stránce vašeho e-shopu. „Shoptet.cz nabízí už v základní variantě automatické propojení e-shopu se sociální sítí Facebook a aukčním portálem Aukro.cz,“ říká Miroslav Uďan. V praxi to znamená, že místo jednoho e-shopu můžete mít najednou plnohodnotné e-shopy hned tři.

 

Experimentujte a hledejte, co vašemu e-shopu nejvíce sedí

Pokud chcete mít úspěšný internetový obchod, nestačí pouze udělat správně vše, co se týče jeho tvorby a optimalizace, zaregistrovat se do vyhledávačů zboží a „usnout na vavřínech“. Je potřeba se věnovat i výkonnostnímu marketingu*. Vhodným investováním do propagace a zodpovědným měřením návratnosti můžete získat další zákazníky a zvýšit celkové zisky svých aktivit. Vyzkoušet můžete třeba PPC reklamu*, která je velmi dobře měřitelná, přesně cílená a lze ji poměrně jednoduše nastavit. Neplatíte za samotné zobrazení reklamy, ale jen za konkrétní klik návštěvníka, který ho odkáže do vašeho e-shopu. Systémů PPC reklamy je mnoho, nejznámější jsou Google AdWords, eTarget, adFOX (Centrum.cz) nebo Sklik (Seznam.cz).

Další možností je bannerová reklama*, která by se dala přirovnat k reklamě televizní – hůř se měří její efektivita a mezi uživateli internetu není příliš oblíbená (a mohou si ji i vypnout). Její použití klesá kvůli bannerové slepotě (uživatelé internetu ji ignorují). Od PPC reklamy se liší především tím, že zde se obvykle platí za zobrazení, tzn. že platíte za to, že se banner bude na stránkách zobrazovat, nikoliv za to, že vám reálně přivede zákazníka.

Vyzkoušet můžete také PR (Public Relations) článek a následně pak měřit všechny kombinace a vyhodnocovat jejich úspěšnost.

 

Neztraťte svého zákazníka! Držte ho!

Zákazníky je třeba nejen do e-shopu přivést, ale především je v něm udržet a nebránit jim v nakupování. Takovou zábranou může být například podmínění nákupu registrací zákazníka nebo špatně zvolené platební možnosti.

Zákazníkům byste měly nabídnout více možností, zároveň však dávat důraz na ty, které jsou vhodné především pro vás. „Shoptet nabízí integrovanou platební bránu PayU s deseti různými metodami placení za zboží. Mezi nimi je i šest rychlých on-line plateb (např. platby kartou i platební tlačítka internetového bankovnictví), které výrazně zvyšují konverzi nákupu a tím zvyšují zisky obchodníka,“ říká Miroslav Uďan.

  • Coby majitelka obchodu tak získáte možnost, že váš zákazník díky rychlým on-line platbám zaplatí ihned, máte vyšší konverze, na účtě jsou peníze prakticky do několika minut a zboží můžete okamžitě expedovat.
  • Zákazníci zase ocení jednoduchý, bezpečný a rychlý nákup. Výrazně se tak snižuje riziko, že zákazník opustí nákupní proces dřív, než za zboží zaplatí.
  • K dalším zajímavým nástrojům, kterými lze zákazníka ovlivnit patří soutěže, newslettery, provizní systém apod.

 

E-shop na 30 dnů zdarma - za pokus to stojí

Naladili jsme vás a máte chuť vyzkoušet si praxi? Vygenerujte si e-shop na Shoptet.cz (je to pouhá minuta!) a zkoušejte bezplatně po dobu 30 dní, co systém dovede. Jeho součástí je i Marketingové desatero úspěšného e-shopu, praktický návod na to, jak dělat věci tak, aby vám přinesly úspěch. Dozvíte se tu nejen praktické a detailní informace o vyhledávačích zboží, SEO, marketingových nástrojích, soutěžích či provizním systému a slevách, ale také o velmi důležité právní ochraně.

 

Ještě nám zbývají dva díly seriálu - učme se a množme e-shopy :-)

Hodně zdaru, Katka Havlová

 


* Slovníček pojmů:

  • Exportní feed – jednoduchý datový formát, díky kterému budou informace z e-shopu (jaké zboží je v prodeji, jaká je jeho cena apod.) přenášeny do vyhledávače. Tvorba XML feedu neboli export dat může být u některých e-shopů komplikovaný, Shoptet.cz to zvládá automaticky.
  • Konverze (konverzní poměr) – moment, kdy se z návštěvníka stává zákazník; nejčastěji udávanou konverzí je pak objednávka.
  • PPC reklama – populární reklamní nástroj, PPC = Pay per Click = Platba za kliknutí.
  • Bannerová reklama/ bannerová slepota – analogie reklamy televizní, důležitý je obraz (na webu grafika)/bannerová slepota je termín, který označuje neochotu uživatelů bannery vnímat; jsou na ně zvyklí a ignorují je.
  • Výkonnostní marketing – je marketing zaměřený na výkon; jde o stanovení měřitelných cílů na webu (konverze: registrace, vyplněná objednávka, přihlášení k odebírání newsleteru apod.) a zároveň o následnou, dlouhodobou optimalizaci on-line marketingových aktivit.

 

Související články internetového kurzu: