Konfliktům nelze vždy zabránit, ale efektivní řešení přináší pozitivní důsledky

15.05.2012 11:05

(Edux.cz) Tu zprávu o projektu má Jiřina a Tomáš odevzdat do pěti dnů. Stále se však nemohou dohodnout na několika – z Jiřinina pohledu – maličkostech, na nichž však Tomáš trvá. Jiřina zas chce úplně vypustit nejednoznačné a pro ni podružné pasáže. Tomáš naopak tuto část zprávy touží zdůraznit. Nevraživost mezi oběma roste, nikdo z nich nechce ustoupit. Nakonec se Tomáš s Jiřinou ostře pohádají a přestávají spolu mluvit. Kdo teď jejich konflikt vyřeší? Dalo se mu nějak předejít?

  • Konflikty a spory jsou nedílnou součástí rodinného a pracovního života. Střetu protichůdných či navzájem se vylučujících názorů či postojů lze někdy zabránit nebo jim předejít. Často to ale není možné a konflikt se rozhoří. Nesmiřitelná stanoviska dvou nebo více stran pak nelze sladit tak, aby byli všichni s řešením situace spokojeni. Konfliktní situace je však žádoucí mít pod kontrolou a vyvodit z nich zejména pozitivní důsledky.
  • V konfliktu se vždy mísí prvky rozumové a iracionální. Provází jej nervozita, strach, jeho aktéři jsou ve stresu. Někteří lidé se neubrání agresivním výpadům, jichž pak litují.
  • Konflikt může vyvolat nedorozumění nebo mylná interpretace partnerova jednání nebo projevu. Velkou roli hraje osobnostní naladění a individuální problémy, jimiž člověk prochází.
  • Jednou z fází konfliktu je spor - tedy okamžik, kdy partneři zjistí, že střet nevyřeší sami. Zástupci jednotlivých stran pak mají problém pokračovat v komunikaci, mnohdy se přestanou stýkat úplně.
  • Spor lze řešit vyjednáváním, smířením, případně jeho řešení musí zprostředkovat někdo třetí, nezávislý.

 

Pozvánka na kurz

Teoretickou přípravu i praktický výcvik v oblasti řešení konfliktů nabízí kurz Řešení konfliktů a potřebné komunikační dovednosti, který pořádá dne 30. května 2012 vzdělávací společnost EDUX.

Kurz je určen pro obchodníky, pracovníky marketingu, manažery a je vhodný také pro asistentky, sekretářky nebo recepční. Účastníci se dozví o tom proč a v jakých situacích spory a konflikty vznikají, jaké jsou jejich pozitivní a negativní důsledky. Seznámí se také s jednotlivými druhy konfliktů a různými strategiemi řešení. Důležitá je i analýza osobního stylu komunikace v konfliktních situacích a využívání asertivních metod pro jejich prevenci. Případné dotazy k obsahu školení lze zasílat Zdeňce Tomaidesové, člence klubu Pracující máman na e-mail: tomaidesova@edux.cz.