Kapr po Novohradsku

28.10.2012 19:29

(Jarmila Hokrová)

Jihočeský kapr je uznaná evropská značka. Patříme dokonce mezi největší producenty sladkovodních ryb v celé EU. Přesto je průměrná roční spotřeba ryb u nás pouhých 5kg na osobu a z toho na sladkovodní ryby připadá jediný kg.

Přitom rybí maso je velice zdravé. Obsahuje značné množství bílkovin, ale jen minimum cholesterolu. Je dobře stravitelné, protože vlákna rybího masa jsou krátká. Rybí tuk i ze sladkovodních ryb, je zdrojem omega 3 mastných kyselin, které chrání náš organismus před vznikem srdečních a cévních onemocnění.

Kvalitní ryba, ať mořská, nebo sladkovodní, by se měla na našem talíři objevit minimálně 2x týdně. Tím bychom alespoň částečně doplnily esenciální mastné kyseliny, které tolik potřebujeme. Rybí maso má také nízkou kalorickou hodnotu a s porcí dušené zeleniny, nebo čerstvého zeleninového salátu je to výborné a syté jídlo.

Rybu je možné upravit na mnoho způsobů. Pokud ji nebudeme obalovat v trojobalu a smažit, bude to vždy dietní jídlo, vhodné i pro redukční dietu.
 

Na kapra po Novohradsku potřebujete:

  • 600–800 g kapra
  • 4 stroužky česneku
  • sůl
  • polohrubá mouka
  • mletý kmín
  • sladká mletá paprika
  • sádlo na pečení

 

Příprava

Porce kapra ochutíme česnekem utřeným se solí a necháme 20 minut odležet. Tradičně se pro tento recept krájí kapr na takzvané podkovy, ale není to nutné. Kapra až před pečením obalíme v mouce smíchané s mletým kmínem a mletou paprikou. Papriky stačí poměrně málo, aby po upečení pěkně zabarvila jednotlivé porce. Pečeme na pánvi zvolna z obou stran. Pečené porce podáváme s chlebem nebo šťouchanými bramborami.

Nezapomeňte si k tomu dát porci čerstvého salátu.

Přeji vám krásné dny ve zdraví a radosti.


Autorka receptu: Jarmila Hokrová, poradce pro výživu a suplementaci