Jakou strategii volit u jednotlivých typů lidí - červený typ

03.09.2012 17:41

(Z. Tomaidesová, www.edux.cz)

 

Znalost typologie považuji za velmi užitečnou ať už pro Váš osobní život (její znalost může ovlivnit výběr vhodného životního partnera), tak i pro život pracovní (pomáhá efektivnější komunikaci s kolegy, nadřízenými či s obchodními partnery). Proto jsem se rozhodla vytvořit několik seriálů o typologii a teď začínám prvním, a to barevným typem – červeným. Inspiraci k této typologii jsem našla u Martina Betcharda.

 

Červený typ – dominantní

Co je pro něj důležité? V rozhovoru s červeným, dominantním typem byste měli prokázat své sebevědomí a kompetenci. Ukažte mu, že jste pro něj hodnotným a vhodným partnerem. Při pozdravu a úvodním představování je dobrý pevný stisk rukou. Soustřeďte se na svoji neverbální komunikaci (řeč těla, postoj, pohled, osobní vzdálenost, oblečení atd.). Je možné, že na vás působí "milosrdně", ale to moc neznamená, protože důvěrnosti či přátelská atmosféra v průběhu vašeho rozhovoru jsou pro něj sekundární.

 

Na co se zaměřit u červeného, dominantního typu?

Uvědomte si, že chce mít kontrolu nad rozhovorem, proto mu dopřejte pocit, že ji skutečně má. Zůstaňte v klidu a nenechte se vyvést z míry, i když Vás osobně napadne. Počítejte s jeho odporem a s malou trpělivostí. Nenechte se v žádném případě vyprovokovat, protože pro něj je zásadní hlavně výsledek. Trénujte zachovávání vnitřního klidu. Vyhýbejte se zmínkám o svém osobním životě a nesnaže se o jakoukoliv nezávaznou komunikaci (tzv. small talk). Místo toho přejděte hned k věci – buďte efektivní v jednání.

 

Jak s ním efektivně komunikovat?

Pokládejte mu otevřené otázky, abyste si udržel jeho pozornost. Jestliže jste přinesli např. na obchodní jednání písemné podklady, pak mu ukažte jenom ty, na kterých může „na první pohled“ všechno vidět. Může si tak okamžitě uvědomit přínosy, které z Vašeho produktu bude mít. Rozhodující pro červený, dominantní typ je, že tyto přínosy rychle pozná, vyhodnotí a rozhodne se. Potřebuje rozhodující argumenty. Zdůrazňujte hlavně ty výhody, které mu přinesou moc, prestiž a vliv. Klíčová slova, na která reaguje, jsou například výsledek, pod čarou, ihned, rychle, exkluzivně a další.

 

Červený typ – charakteristika

· Praktické IQ

· Člověk vůle – chce se prosadit a prosazuje se

· Tvůrčí

· Jednající a aktivní

· Energický

· Silný

· Rychlý

· Neúnavný

· Při jednání působí tvrdě a ofenzivně

· Soutěživý

· Hýbe lidmi a věcmi

· Impulsivní

· Iniciativní

· Bojovný

· Pragmatický

· Milující svobodu

· Dynamický

 

Setkali jste se s takovým typem? Jak probíhala vaše komunikace? Jak jste se s ním cítili? Uspěli jste? Bylo by pro Vás přínosem zúčastnit se kurzu, kde si můžete na praktických příkladech procvičit komunikaci s takovým typem?

 

Kurz SEBEPOZNÁNÍ

Zkuste kurz „Sebepoznání“, který se uskuteční v Praze 2. 10. 2012 nebo kurz komunikace se zaměřením na typologii. V ceně kurzu je zahrnuta i publikace podle vlastního výběru. Můžete si se mnou domluvit konzultaci či koučink na téma sebepoznání a typologie.

Podívejte se na můj blog „Prospěšná změna“, který se věnuje různým typologiím, inspiraci, uvádím v něm příběhy mých klientů a věřím, že tím přispěju třeba i k vašemu rozvoji.

Z.T.