Jak se správně stravovat na dovolené?

11.07.2016 20:23

Po roce plném náročné práce se vždy těšíme na dovolenou, abychom si dopřáli zasloužený odpočinek. Tělo i mysl se zregeneruje a načerpá novou energii potřebnou do dalšího roku. Jak se ale na dovolené chovat z hlediska správného stravování, abychom si spíše neuškodili? Musíte o dovolené všechno stihnout, jezdíte s rodinou nebo přáteli z místa na místo, skoro ani nestíháte přes den jíst? Nebo jste ten typ, co si užívá zaslouženého povalování na pláži a využívá výhod režimu all inclusive?

 

 Na dovolenou se mnohdy těšíme jak kvůli odpočinku a novým zážitkům, tak i kvůli zajímavému exotickému jídlu, které budeme mít příležitost ochutnat. V dnešní době jsou moderní a vyhledávané dovolené, kde máme možnost stravování formou all inclusive nebo snídaně a večeře formou bufetu. „Tuto formu stravování určitě schvaluji, máte možnost výběru, takže nasytíte nejen žaludek, ale uspokojíte i chutě. Jídlo formou bufetu navíc bývá pěkně naaranžované, a protože se říká, že jíme i očima, je to jedna z věcí, na kterou budeme po návratu určitě rádi vzpomínat,“ říká Mgr. Kateřina Šimková, nutriční specialistka a odborná garantka společnosti Zdravé stravování.

 

Ochutnávejte, ale nepřejídejte se
 

Strava formou all inclusive a bufetu však také svádí k přejídání. Na to je potřeba dát si pozor, varuje Kateřina Šimková: „Nenechte se zlákat a nepřejídejte se. Naberte si na talíř malé porce od různých druhů jídel, ale opravdu jen tolik, kolik sníte. Ochutnávejte ryby, kterých je v našem jídelníčku obecně nedostatek, zeleninu, ovoce, místní sýry. Dopřát si můžete i lehké dezerty, nejlépe ovocné nebo jogurtové.“

 

V parném létě často nemáme na jídlo moc chuť a vybíráme si dovolenou s polopenzí. Úplné hladovění přes den ale také není dobré. Nezapomeňte na vydatnou snídani a během dne ochutnávejte místní čerstvé ovoce a zeleninu, případně si dejte lehký malý oběd, například formou salátu. K večeři pak dejte přednost libovému masu, zelenině a třeba i sklence dobrého vína.


Opakování matka moudrosti – vodu pouze balenou a žádný led


Ani o dovolené nezapomínejte na pitný režim, který by navíc měl být vydatnější než doma. Pokud se chystáte do Afriky, jihovýchodní Asie či dalších exotických destinací, nezapomeňte, že můžete pít pouze balenou vodu. „Rozhodně nepijte vodu kohoutkovou, jezte pouze kusové čerstvé ovoce a zeleninu, kterou si také opláchněte balenou vodou. Vyhněte se připraveným salátům. Doporučuji použít balenou vodu i na ústní hygienu. Také pijte nápoje bez ledu. Led totiž bývá obvykle připraven z místní kohoutkové vody, která může obsahovat bakterie způsobující průjmy a další choroby,“ upozorňuje nutriční specialistka Kateřina Šimková a odborná garantka společnosti Zdravé stravování.

 

Každý člověk by měl vypít přibližně 40 ml tekutin na 1 kilogram své hmotnosti při normální váze. Lidé s nadváhou by při výpočtu měli odečíst od své hmotnosti kilogramy tuku, které mají navíc. V exotických destinacích si také dejte pozor na hygienu. Každá země má jiné hygienické standardy a z našeho pohledu s ní zde může být problém. Proto bychom se měli chovat zodpovědně a senzoricky zhodnotit kvalitu jídla – vzhled a vůni. V teplých oblastech může jídlo podléhat rychlé zkáze kvůli špatnému skladování. „Pokud se vám něco nezdá, rozhodně se do jídla nepouštějte. Nekonzumujte nedostatečně tepelně upravené ryby a maso. Obecně platí, že tam, kde je větší koncentrace lidí, bude i dobré jídlo, protože bude připraveno z čerstvých surovin a než se stihne zkazit, prodá se,“ radí nutriční specialistka Kateřina Šimková, odborná garantka společnosti Zdravé stravování.