Historie elektronických obchodů

06.06.2012 12:57

(KHAV) V rámci právě probíhajícího kurzu na téma "jak si založit vlastní e-shop" bych vás ráda seznámila s historií e-shopů. Tento článek není součástí kurzu, přesto myslím, že se sem tématicky hodí a můžete se seznámit s dalším pohledem na on-line nákupy.

  • První nákupy na internetu se uskutečnily v USA již v roce 1992.
  • První prodejní komoditou se staly hudební nahrávky na CD, následovaly dárkové předměty a knížky. Teprve poté přišla na řadu elektronika, hračky a například nábytek.

 

Internetové nakupování v České republice má dnes již více než desetiletou historii, ale jeho vývoj je od USA hodně odlišný. Elektronické obchody se totiž ubíraly různými směry nejen v Česku a v Americe, ale i jinde v Evropě.

Zatímco na Starém kontinentu se projevovala nedůvěra zákazníků v on-line platby, ve Spojených Státech se internetový business rozvíjel právě díky jejich oblibě. Jedno měl vývoj v obou částech světa společné – jak v Evropě tak i na druhé straně Atlantiku se začaly na internetu prosazovat velké obchodní řetězce s vlastními internetovými obchody.

Internet přinesl do světa nákupů zásadní průlom. Fantazie patřící do říše dětských pohádek se změnila ve skutečnost ještě ve dvacátém století. Z pohodlí domova či kanceláře se ve Spojených Státech začalo, nakupovat již v roce 1992.

S boomem internetu začaly, v letech 1994 a 1995 vznikat elektronické obchody dnešního typu. Jedním z takových obchodů je dnes již tradiční pojem - server Amazon.com působící nyní v podstatě po celém světě.

 

Nedůvěřiví Evropané  anebo Evropa pozadu a s obavami

Rozdílný vývoj internetového obchodování na obou stranách Atlantického oceánu byl dán technologickým zaostáváním včetně rozšíření platebních karet. V neposlední řadě k němu přispěly obavy a větší nedůvěřivost Evropanů k on-line transakcím.

Američané se neobávali zaplatit kreditní kartou. Zboží si nechali přistavit na svá zápraží, kde si ho po příchodu domů jednoduše vyzvedli. Z našeho pohledu to působí neuvěřitelně. Opravdu tam už tenkrát byla obrovská důvěra v elektronické platby a také v to, že doručený výrobek u dveří zůstane až do našeho příchodu domů.


Dobírku v USA vůbec neznají

Česká republika má navíc svůj vlastní fenomén – dobírku. Ještě dnes platí zákazníci za více než 60 % objednaného zboží hotově při jeho předání. V USA naopak dobírku v českém provedení neznají vůbec.

Jedním z důvodů tohoto stavu je především nedůvěra a historicky špatná zkušenost českých zákazníků. Navíc pro platby na internetu jsou mnozí nuceni zažádat u své banky o aktivaci této služby.

 

Elektronické obchodování v ČR dnes

Teprve na začátku třetího tisíciletí začínají čeští zákazníci vnímat nákup přes internet jako relativně bezpečný. Důvodem je především mnohem více profesionální přístup některých on-line prodejců. Obecně se začíná zkracovat doba dodání zboží zákazníkům a silnější elektronické obchody začínají fungovat na smluvní bázi nad velkoobchody. Fakticky to znamená, že mají již relativně přesné informace o stavu prodávaného zboží ve velkoskladu, od kterého toto zboží odebírají – toto zboží začínají navíc uvádět jako skladové. Rozšiřuje se také využívání on-line plateb debetními i kreditními kartami.

Zákazníci však nyní čekají více než jen dobře odladěnou prodejní www aplikaci s pěknými obrázky a objednáním dopravy. Samozřejmostí by měla být perfektní logistika a profesionální poprodejní služby. Zákazníky dále zajímá možnost snadné reklamace, možnost vrácení zboží, servisu a dalších služeb, které poskytují kamenní prodejci. Chtějí mít jistotu, že zakoupením zboží se o ně prodejce nepřestane starat.

Spojení elektronického obchodu s kamenným řetězcem existuje již poměrně dlouhou dobu v USA i v Evropě.  „Dostupnost a pohodlí nákupu přes internet je propojeno se zázemím obchodního řetězce,“  shrnuje Jiří Navrátil, ředitel internetového obchodu společnosti Datart, která spustila svůj e-shop jako první obchodní řetězec v České republice.

 

Nákupní zvyklosti žen

O měnících se nákupních zvyklostech směrem k internetu jsme také již informovaly na Pracující mámě. Výsledky loňského průzkumu najdete v tomto článku: Nákupní zvyklosti žen 2011. Výsledky letošního průzkumu pro Vás připravujeme.

 

E-shopy pracujících mám

Některé produkty můžete nakupovat i od členek klubu Pracující máma. Podívejte se do sekce "naše e-shopy". Máte-li také svůj e-shop, pošlete nám Váš profil do sekce "České pracující mámy" a představení svého obchodu, rádi zveřejníme!

 

Katka Hav., upraveno podle www.marketingovenoviny.cz