Etiketa obdarovávání obchodních partnerů: Co darovat a čemu se raději vyhnout?

07.12.2016 08:37

Vánoce se kvapem blíží a s firemní nadílkou je dobré myslet i na obchodní spolupracovníky. Poděkovat svým partnerům za spolupráci v končícím roce můžete nejen vánočním přáním, ale také drobným dárkem. Pod pojmem firemní vánoční dárek se přitom nemusí skrývat jen propisovačka, blok nebo kalendář s logem firmy. Buďte nápaditější a podarujte vaše významné obchodní kontakty originálněji. Mějte však na paměti etiketu, která tento společenský akt provází.

 

Kvalita, originalita a přiměřenost

To jsou tři hlavní charakteristiky, které by měl vánoční dárek určený obchodním partnerům splňovat. V podnikání a obchodních vztazích obecně neexistují žádné závazné etické normy, o to může být výběr dárku a způsob jeho předání problematický. Hlavní motivací, proč myslet s vánočním dárkem i na obchodní partnery, důležité dodavatele či VIP klienty, by mělo být poděkování za dosavadní úspěšnou spolupráci a symbolický projev uznání. Vánoční dárek rozhodně není cestou, jak se dostat k výhodnějším zakázkám či jak rozšířit řady stávajících zákazníků. Zištné úmysly nemají mezi důvody proč obdarovávat své místo a jsou společensky krajně nevhodné. Na tomto společenském aktu je nejvíce ceněna jeho symbolická hodnota, proto i samotná peněžní hodnota daru by neměla být příliš vysoká, aby na straně obdarovávaného nevznikly rozpaky, nebo dokonce nedošlo k odmítnutí daru.

 

Luxusní pochutiny

Kvalitní, pravá čokoláda neurazí snad nikoho. Zapomeňte na „profláknuté“ bonboniéry nebo mořské plody a vsaďte raději na chocolaterie, které nabízejí velmi kvalitní čokoládu v luxusním balení s možností personalizace. Existují specializované butiky s čokoládovými cukrovinkami na pomezí gastronomie a designu. Nic nezkazíte ani zážitkovou degustací nebo ručně vyráběnými pralinkami s exotickými náplněmi, na které je možné umístit i logo vaší firmy.

 

Nesmrtelné jsou také dárkové koše, vhodné pro muže i ženy. Vyhněte se „retro“ košům z devadesátých letech, které obsahují plechovky se sardinkami, kompoty a obyčejné paštiky. Místo toho vyberte kvalitní a výběrové potraviny a nechte je umně naaranžovat. Nemusí to nutně být košík omotaný celofánem. S estetickým balením na míru vám poradí přední tuzemský prodejce obalových materiálů Paketo.cz. Nabízí široký výběr  dárkových gastro obalů , odnosek na alkohol a dárkových krabic či obalů . První dojem je důležitý, kvalitní a poutavý obal dodá dárku na originalitě. Na výběr máte různé rozměry, barevné varianty, elegantní designy a v neposlední řadě i možnost vlastního fotografického potisku v digitální kvalitě.

 

Když obdarovat, tak odpovědně

Hitem posledních let je obdarovávání obchodních partnerů s rozměrem společenské odpovědnosti. Co si pod tím představit? Jednoduše to, že koupením daného dárku uděláte zároveň dobrý skutek. Myšlenka na druhé ostatně k Vánocům patří a je pravou podstatou těchto svátků. Způsobů, jak toho docílit, je mnoho. Můžete například podpořit koncept fair trade výběrem dárků s tímto označením, obdarovat partnery výrobky z chráněných dílen nebo profilovat se ekologicky a vsadit na produkty, které šetrnost k životnímu prostředí propagují a samy jsou vyrobeny v souladu s trvalou udržitelností. Jasným poselstvím pro obchodní partnery je také výběr českých výrobků od malých domácích podniků nebo od lokálních výrobců.

 

Vyhněte se nevhodným darům

Kromě příliš vysoké finanční hodnoty daru je nepřípustné darovat obchodním partnerům hotovost v jakékoli výši. Dárky by také neměly mít příliš osobní rozměr, proto například nepřipadají v úvahu parfémy a oblečení. Vyhněte se i žertovným dárkům. Humor je vysoce individuální záležitostí, a co vám může připadat třeskutě vtipné, může u druhé strany vyvolat rozpaky či pohoršení.