Čtyři dohody, Miguel Ruiz

28.05.2012 19:54

(Zdeňka Tomaidesová, Edux.cz)

Ráda čtu publikace o komunikaci a osobním rozvoji, ve kterých nacházím hodně inspirace i energie pro každodenní život. Rozhodla jsem se podělit se s vámi o ty tituly, které pomohly mně i mým klientům. Vybrala jsem si knihu „Čtyři dohody“, jejímž autorem je Miguel Ruiz (česky vyšla v nakladatelství PRAGMA). Je to čtivá publikace a autor v ní uvádí čtyři dohody, které nám pomohou v komunikaci s ostatními i „při ochraně“ sebe sama.

Nehrešte slovem

První dohoda, jež podporuje komunikaci otevřenou a především pozitivní, říká „Nehřešte slovem“. Mluvte tedy jako osobnost a vyhněte se pomlouvání jiných. Začněte u sebe – mějte se rádi a oceňujte se. Někdy slovo působí velmi pozitivně a někdy naopak, takže se vyvarujme nevhodných slovních reakcí ať už směrem k ostatním lidem, či našim blízkým. Nemůžeme vědět, jak zapůsobí na jiné.

Neberte si nic osobně

Druhá z dohod říká „Neberte si nic osobně“ a vysvětluje, že to, co nám jiní říkají, je spíše odrazem jejich myšlení a s námi to tolik souviset nemusí. Občas se nám stává, že některé věci, které nám kamarádi, klienti či kolegové řeknou, si bereme velmi osobně a pak se jimi zbytečně trápíme a myslíme na ně.

Nevytvářejte si žádné domněnky

Další, třetí dohodou je „Nevytvářejte si žádné domněnky“ – tato dohoda nás vede k tomu, že je lepší zeptat se partnera či kolegy přímo a věci si ujasnit než konstruovat různé scénáře, které ani nemusí být pravdivé. Tím, že se zeptáme, se vyhneme zbytečnému trápení a ušetříme si i čas strávený přemýšlením, co měl ten druhý asi na mysli.

Dělejte vše tak, jak nejlépe dovedete

Poslední dohoda zní „Dělejte vše tak, jak nejlépe dovedete“ – ta mi připomíná situace, kdy např. něco prezentujete, učíte nebo zpracováváte nějaký projekt a snažíte se ho připravit a realizovat, jak nejlépe dovedete. I přesto se stane, že to nedopadne podle vašich představ, a vy pak přemýšlíte o tom, že jste to nezvládli, nebo si vyčítáte, že jste neudělali to či ono. Takže si spíše řekněte: „V daný moment jsem to udělal nejlépe, jak jsem mohl a uměl.“ Někdy se i zdravotně necítíme nejlépe, a proto náš výkon nedopadne podle našeho přání. Věnujte pozornost tomu, jak příště pro přípravu projektů či prezentací využít novou inspiraci a poznatky, které po této negativní zkušenosti už máte.

Moje doporučení

Závěrem: publikaci bych doporučila všem. Úspěch měla hlavně u žen, které komunikaci v práci někdy emočně prožívají více než muži. Klidně by tato kniha mohla být i součástí kurzu asertivity či sebepoznání. Učí říkat ano, když chceme, ale i říkat ne, když nechceme. Doporučuji ji i jako studijní materiál pro samostudium při koučování, když např. klienta trápí (z jeho pohledu) komplikované vztahy v práci nebo chce zlepšit komunikaci s jinými lidmi.

Zdeňka T.