Celiakie nebo přecitlivělost na lepek?

23.04.2015 06:23

S pojmy celiakie či lepek se setkáváme stále častěji, a to i v případě, že se nás tato onemocnění přímo netýkají. Tomuto tématu se věnuje i autorka knihy Dobře jíst, lépe se cítit - doktorka Judith Rodriguezová.

 

 

Je důležité zjistit, zda máte onemocnění nazývané celiakie či zda trpíte citlivostí na gluten (lepek). Máte-li podezření na jedno nebo druhé, určitě si nechte udělat testy kvalifikovaným odborníkem, abyste si zdravotní omezení nestanovovali zbytečně. Onemocnění celiakií je reakce imunitního systému na potraviny obsahující gluten (lepek), které může vyústit v selhání střev. Mnoho lidí, kteří si myslí, že mají celiakii, jsou ve skutečnosti citliví na lepek – to je méně závažná reakce na potraviny s obsahem glutenu a nevede ke zničení tenkého střeva; tato citlivost na gluten je nejspíš mnohem častější než onemocnění celiakií. Gluten je bílkovina obsažená např. v pšenici, ječmenu nebo žitě. Lidé s glutenovou senzitivitou můžou vykazovat stejnou reakci, když snědí potravinu obsahující gluten, jako ti, kdo mají celiakii – to znamená, že můžou dostat průjem, bolesti břicha, trpět nadýmáním.

 

Symptomy glutenové senzitivity někdy zahrnují i bolesti hlavy a kloubů nebo pocity mravenčení v končetinách či prstech. Neexistuje žádný diagnostický test, který by ukázal, zda trpíte glutenovou senzitivitou.

 

Jestliže se u vás objevují uvedené příznaky poté, co sníte jídlo obsahující gluten, navštivte lékaře a nechte si udělat test na celiakii. Pokud je negativní, lékař vám možná doporučí přestat jíst potraviny s obsahem glutenu. Jestli pak symptomy zmizí, je pravděpodobné, že se u vás jedná o citlivost na gluten.

 

Opatření po stanovení diagnózy

Pokud jste si vyslechli diagnózu glutenové senzitivity, měla by vám bezlepková dieta (viz níže) přinést zmírnění nebo vymizení příznaků. Zprvu, než se naučíte novému způsobu stravování, můžou vám opatření související s bezlepkovou dietou zabírat dost času. Jakmile si však na změny zvyknete, všechno bude mnohem jednodušší. Zjistíte, že zvýšené úsilí se bohatě vyplatí, neboť vás příznaků glutenové senzitivity zcela zbaví.

 

Ledové maliny

Tento bezlepkový dezert obsahuje antioxidanty, vlákninu, vitaminy a minerály; zároveň zvýší váš příjem ovoce.

 

Ingredience

225 g mražených malin

sirup (60 ml vody se dvěma polévkovými lžícemi cukru)

 

Postup přípravy

Rozmačkejte mražené maliny s malým množstvím sirupu do požadované konzistence i sladkosti. Servírujte hned nebo uložte do mrazáku a před podáváním pak nechte trochu povolit. 162 kalorií

 

Čemu se vyhnout

Když musíte jíst potraviny bez lepku, je nezbytné vyhnout se takovým, které jej přirozeně obsahují, což jsou např. pšenice, žito, stejně jako otruby, bulgur, kuskus, semolinová mouka (a těstoviny), orzo, krupice, obilné kaše, pivo, macesy. I další potraviny můžou obsahovat lepek, když se do nich dostane v procesu výroby nebo třeba jako přísada. Musíte proto pečlivě číst etikety s výčtem ingrediencí a hledat, jestli se někde neskrývá zdroj lepku. Může jít o ovesná jídla, energetické tyčinky, bonbony, lančmíty, pečené fazole, ořechy, zmrzliny, polévky, salátové dresinky, sójové omáčky, vinné octy, marinády, ochucující přísady, koření, některé druhy alkoholu, některé vitaminy a potravinové doplňky.

 

Oživte vaše bezlepkové jídlo a vyzkoušejte toto:

  • amarantový chléb
  • pohankové lívance
  • kaši z kukuřičné mouky (polentu)
  • jáhlové muffiny
  • chléb z ovsa
  • brambory (pečené nebo vařené)
  • quinou a fazole
  • pilaf z hnědé rýže
  • sladké brambory (pečené nebo vařené)
  • casserole z divoké rýže

 

Dobře jíst, lépe se cítit: Jak na to

 

Ukázka je z knihy Dobře jíst, lépe se cítit, kterou vydalo nakladatelství Metafora.

 

Autor:                     Dr. Judith Rodriguezová

Přeložila:                Jana Srbová 

Rok vydání:             2015 

ISBN:                     978-80-7359-430-5

Doporučená cena:    329,00 Kč


200 osvědčených tipů, jak se správně stravovat pro zdraví a pohodu...

 

Děsíte se slova dieta? S námi se ovšem bát nemusíte. To, co vám nabízíme, je veselá, zdravá a účinná dieta-nedieta. Poradíme vám, jak správně jíst, jak si vylepšit zdraví a jak zhubnout a dosaženou váhu si udržet.

 

Renomovaná dietoložka dr. Judith Rodriguezová napsala tuto knihu za pomoci týmu odborníků a nechce po vás nic těžkého. Žádné převratné změny, žádná přísná pravidla, která byste nedokázali dodržet. Povede vás jen po malých krůčcích, které snadno zařadíte do života. To je klíč k ideální váze a skvělé kondici.

 

Kniha je rozdělena do pěti částí, z nichž každá je zaměřená na některou z oblastí každodenního života. Dozvíte se, jak se stravovat a jak vařit doma, jak správně nakupovat, co si dát v restauraci nebo na večírku, jak si sestavit jídelníček a jaká strava se hodí pro speciální případy – co je dobré pro sportovce, co pro ženy, muže a děti, co je vhodné pro některé nemoci.

 

Chcete-li se s knihou více seznámit, další ukázku najdete zde.

 

Zdroj: nakladatelství Metafora